Priča se događa mlalenoj Ayaan u dobi od 5 godina, Somalija*

“Djeca u medresi bila su divlja. Tukla su se. Jednu djevojčicu koja je imala otprilike osam godina nazvali su kintirleey, “ona s klitorisom”. Nisam imala pojma što je klitoris, ali sam jasno vidjela da druga djeca ne žele čak ni da ih itko vidi u društvu te djevojčice. Pljuvala su je i štipala, trljala joj pijesak u oči, a jednom su je pokušala i ukopati u pijesak iza škole. Vjeroučitelj joj nije pomogao. S vremena na vrijeme i sam bi je nazvao dammin, glupačom, ili poput ostalih kintirleey.

Nakon upada u tučnjavu, “druga djevojčica je doviknula prema meni: Kintirleey!

– Ja sam bila poput te djevojčice?

– I ja sam imala tu prljavu stvar, kintir?

U Somaliji, kaoi u mnogim drugim zemljama Afrike i Bliskog istoka, običaj je podvrgnuti djevojčice obrednom “čišćenju” tako da im odsjeku genitalije. Nema drugog načina da se opiše taj postupak, koji se u pravilu provodi kada djevojčica navrši pet godina. Nakon što joj izrežu i sastružu klitoris i stidne usne, ili pak, kako je slučaj u onim krajevima gdje je ipak više samilosti, nakon što ih samo ubodu ili probuše, cijelo područje čvrsto se zašije tako da zadebljala koža sraslog tkiva tvori pojas nevinosti od djevojčičina vlastitoga nagrđenog mesa. Ostavlja se samo sićušan otvor koji dopušta tanki mlaz urina. Samo velika sila može razderati to ožiljcima prekriveno tkivo, radi spolnih odnosa. Običaj sakaćenja ženskih spolnih organa stariji je od islama. Nemaju ga svi muslimani, a ima i naroda koji ga prakticiraju iako nisu muslimani. Međutim, u Somaliji, gdje je praktički svaka djevojčica obrezana, taj se postupak uvijek opravdava u ime islama. Neobrezane djevojčice opsjedaju vragovi, one upadaju u porok i prokletstvo, i postaju kurve. Imami nikada ne obeshrabruju tu praksu. Zahvaljujući njoj djevojčice ostaju čiste.

Velik broj djevojčica zbog infekcije umire tijekom ili nakon obrezivanja. Druge komplikacije postaju uzrok strašnih, manje-više doživotnih bolova. Moj otac bio je moderan čovjek i taj je običaj smatrao barbarskim. Uvijek je zahtjevao da njegove kćeri budu neobrezane. U toj stvari bio je izvanredno napredan. Iako mislim da razlog tome nije bio isti, moj brat Mahad, koji je imao već šest godina, također nije bio obrezan. Nedugo nakon te moje prve tučnjave u merdesi baka je odlučila da je kucnuo trenutak da i mi doživimo to nužno potrebno i dolično dostojanstvo pročišćenja. Iako je moj otac bio u zatvoru, a mama često i dugo izbivala, moja će se baka pobrinuti da stare tradicije budu poštivane na starinski način.

Nakon što je sve dogovorila, baka je cijeli tjedan bila vesela i ljubazna. U njezinoj sobi bio je pripremljen poseban stol, a različite tete, znane i neznane, okupljale su se svakodnevno u našoj kući. Kada je kucnuo taj dan, nisam bila prestrašena, već samo znatiželjna. Nisam imala pojma što se treba dogoditi, svjesna samo da u kući vlada prazničko ozračje te da ćemo mi- svo troje- ja , sestra i brat -biti pročišćeni. Više me neće zvati kintirleey. Mahad je išao prvi. Iako su me izveli iz sobe, ja sam se nakon nekog vremena došuljala do vrata i stala gledati. Mahad je ležao na tlu s glavom i rukama u bakinu krilu. Dvije žene su držale njegove raširene noge prikovane o tlo, a nepoznati muškarac naginjao se nad njegovo međunožje. Usobi je bilo toplo, i mogla sam namirisati mješavinu znoja i tamjana. Baka je šaputala u mahadovo uho: “Nemoj plakati, nemoj ukaljati majčinu čast. Ove će žene pričati o tome što su vidjele. Stisni zube!” Mahad nije dao ni glasa od sebe, ali suze su se kotrljale niz njegovo lice dok je zubima grizao bakinu maramu. Lice mu je bilo zgrčeno i iskrivljeno od boli. Nisam mogla vidjeti što neznanac čini, ali sam vidjela krv. To me je uplašilo.

Ja sam bila sljedeća. Baka je zamahnula rukom s jedne strane na drugu i rekla: ” Nakon što odstranimo tvoj dugački kintir, ti i tvoja sestra bit ćete čiste.” bakine riječi i pokreti naveli su me na pomisao da će taj odvratni kintir, moj klitoris, jednoga dana narasti do takve duljine da će se klatiti između mojih nogu. Uhvatila me je i obujmila gornji dio mojeg tijela u čvrsti stisak, baš kao što je to i učinila s Mahadom. Druge dvije žene raširile su moje noge. Muškarac, koji je vjerojatno bio putujući tradicionalni obrezivač uzeo je škare u ruku. Drugom rukom uhvatio je mjesto između mojih nogu i počeo ga čupkati i povlačiti, baš kao što je moja baka činila kada je muzla kozu. ” Evo ga! Evo kintira! ” rekla je jedna žena.

Zatim su škare zaronile među moje noge i trenutak kasnije čovjek je odrezao moje unutarnje stidne usne i klitoris. Čula sam taj zvuk, kao kad msear odreže masnoću s komada krtine. Prodorna bol razlila se mojim međunožjem, neopisiva, i ja sam zaurlala. Zatim je počelo šivanje: duga, tupa igla nespretno se zarivala u moje krvareće vanjske stidne usne uz moje glasne i tjeskobne prosvjede i bakine riječi utjehe i ohrabrenja. ” Ovo se radi samo jednom u životu, Ayaan. Budi hrabra, još malo pa je završilo.” kada je završio sa šivanjem, muškarac je zubima otkinuo konac. To je sve čega se sjećam od tog iskustva. Ali sjećam se Haweye i njezinih urlika od kojih mi se ledila krv. Iako je bil najmlađa- imala je četiri godine, ja pet, a Mahad šest- Haweya je zacijelo pružala mnogo snažniji otpor od Mahada i mene, ili su možda žene bile umorne od borbe s Mahadom i sa mnom pa su olabavjele stisak, ali u svakom slučaju muškarac je napravio nekoliko gadnih rana na Haweyinim bedrima. Te ožiljke nosila je do kraja života.

Bit će da sam bila zaspala jer sam tek mnogo kasnije te večeri otkrila da su mi noge povezane zajedno kako se ne bih mogla micati. Taj postupak olakšavao je formiranje ožiljka. Bilo je mračno i mjehur mi je pucao, ali bol je bila previše snažna da bih mogla mokriti. Oštra bol nikako nije jenjavala, a moje noge bile su prekrivene krvlju.  Znojila sam se i drhtala. Tek sljedećeg dana baka me je uspjela nagovoriti da se uopće pokušam pomorkiti. Ali tada me je već sve boljelo. Kada bi nepomično ležala, osjećala sam tupo pulsiranje boli, ali kada bih mokrila, eksplozija boli bila je podjednako snažna kao i tijekom obrezivanja.

Naš oporavak trajao je oko dva tjedna. Baka se požrtvovno brinula za nas, iznenada puna nježnosti i ljubavi. Nakon svakog bolnog mokrenja pažljivo je ispirala naše rane toplom vodom i premazivala ih plavkastom tekućinom. Zatim bi iznova povezivala naše noge, podsječajući da moramo ostati potpuno nepomični jer bismo u suprotnom mogli poderati šav pa bi muškarac morao iznova doći i zašiti ranu.

Nakon tjedan dana muškarac se vratio i pregledao nas. Mislio je da se Mahad i ja dobro oporavljamo, ali da Haweyu treba iznova zašiti. Rana joj se otvorila usred mokrenja i borbe s bakom. Slušali smo ih dok su to radili. Hawey je proživljala agoniju. Cijeli postupak bio je mučenje za nas sve, ali Haweya je nedvojbeno propatila najviše. Muškarac se vratio da ukloni konce. I to je bilo jako bolno. Pincetom je iskopao konce, oštro ih povlačeći. I ovaj put su me držale bak i još dvije žene. Ali nakon toga, iako sam među nogama imala zadebljali, kvrgavi ožiljak koji mi je zadavao bol pri svakom pokretu, barem mi više nisu povezivali noge i nisam morala više nepomično ležati cijeli dan.

Haweyi je trebalo tjedan dana više da dođe do faze izvlačenja konaca. Bile su potrebne četiri žene da je prikuju za pod. Nikada neću zaboraviti paniku na njezinu licui u njezinu glasu, dok je urlikala svakim atomom svojega tijela i borila se da zadrži noge skupljene.  Haweya nikada više nije bila ista. Groznica ju je tresla nekoliko tjedana i izgubila je mnogo na težini. Imala je užasne noćne more, a danju bi bježala nekamo u samoću. Moja nekoć vesela i zaigrana sestrica zauvijek se promjenila. Ponekad bi satima buljila u prazno. Nakon obrezivanja svo troje smo stali mokriti u krevet. U Mahadovu slučaju to je potrajalo prilično dugo.

Kada se majka vratila s puta, bila je bijesna ” Tko ti je rekao da ih obrezuješ?” vikala je žestinom kakvom je ranije nisam čula govoriti s bakom. “Znaš da njihov otac to ne želi! Alah mi je svjedok, nikada me nitko u životu nije izdao kao ti! Što te je obuzelo?” Baka se bijesno obrušila na majku. Vikala je kako je učinila mami veliku uslugu. “Zamisli svoje kćeri za deset godina! Tko bi ih oženio s dugačkim kintirom između nogu koji im se klati do koljena?

Str 41.- 45.

Bila sam Somalka i stoga je moja spolnost  pripadala vlasniku moje obitelji: mojem ocu ili mojim stričevima. Podrazumjevalo se da u trenutku udaje po svaku cijenu moram biti djevica jer bi suprotan scenarij ukaljao čast moga oca i cijelog njegovog klana- stričeva, braće, bratića. zauvijek i nepovratno. Mjesto između mojih nogu bilo je zašiveno upravo zato da bi se takav scenarij spriječio. Taj će šav rasporiti tek moj muž.”

str 90.

Oglasi